måndag 27 april 2009

Frön

Både jag och mamma gillar att sätta frön, men medans hon förkultiverar växter att sätta ut i trädgården så har jag själv fått en passion för lite mer exotiska växter. Då dom flesta i tropiska länder är uteväxter men att vi här i Sveriges klimat får ha dom som krukväxter inomhus.
Jag tänkte berätta lite kort vilka frön jag satt hittills.




Clitoria ternata - Himmelsärt Lavendel




Clitoria ternata - Himmelsärt Blå


Plumeria Mix



Casalpina pulcherrina - Praktbuske



Andenium obesum variegata "Bang-yai" - Ökenros

Tomat "Black Cherry"

Persilja

Eukalyptus Newberry-Wierd

Viola "Fuji Dawn" - Luktviol

Jag har också frön som sattes samtidigt som dom andra, men dessvärre har dom inte vågat visa sig ännu, det är lite av ett lotteri att sätta tropiska frön, en del kan man tro inte kommer och därför kastar bort dom och ger upp, men istället så kan det ta 2-4 månader innan dom visar sig. Så man måste ha tålamod.

Dom frön som inte kommit upp ännu är:

Musa velutina - Rosa banan

Plumeria Aubra

Midnight horror träd

Cananga odorata "Ylang ylang" - Parfymträd

Pistacia chinensis - Kinesisk Pistasch

Viola "Bowles Black" - Mini pensé

Viola Selekirki - Brokbladig skuggviol

Så nu väntar jag med spänning, jag uppdaterar givetvis så fort det händer något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar